FAQ - często zadawane pytania Jak zacząć?

Każdy może praktykować jogę - niezależnie od tego, w jakim wieku jest i co robi w swoim życiu. Nie jest ważne jak bardzo jesteś sprawny czy wygimnastykowany. Na pierwszej lekcji poznasz jak utrzymywać pozycje ciała, nauczysz się jak oddychać i jak relaksować. Najlepiej zdobyć podstawy praktyki na lekcjach z wykwalifikowanym nauczycielem, a potem możesz zacząć praktykę samodzielną.

Czego potrzebujesz?

Maty do ćwiczeń i lekkiego koca do okrycia się podczas relaksu. Czasami poduszki do siedzenia podczas medytacji, kiedy twoje mięśnie nie są przyzwyczajone do tej pozycji. Ćwiczysz na boso (kontakt receptorów z otoczeniem), w wygodnym ubraniu - najlepiej z naturalnego materiału (np. 100% bawełny).

Jakie są przeciwwskazania?

Zaczynaj lekcje, co najmniej 2 godziny po posiłku. Nie praktykuj jogi pod wpływem alkoholu i narkotyków. Podczas praktyki miej na uwadze swoje ograniczenia. W przypadku problemów zdrowotnych np. kręgosłup, należy skonsultować się z lekarzem odnośnie praktyki jogi i stosować się do jego zaleceń. Warto uprzedzić nauczyciela, że jesteś w ciąży lub masz menstruację, aby otrzymać zmodyfikowane wersje pozycji ciała i oddechu.

Jak wygląda lekcja Jogi Kundalini?

Każda lekcja jest inna i istnieje wiele zestawów (Krije), które pracują z różnymi częściami ciała oraz tematami. Do wykonania Kriji wykorzystywane są następujące elementy: asany, parnajama, bandhy, mantry i mudry (wyjaśnienia pojęć niżej).
Przechodzisz płynnie z pozycji do pozycji a czasami zatrzymujesz ciało w bezruchu lub wykonujesz ruch określoną częścią ciała.
Nieodłącznym elementem lekcji jest muzyka. Więcej uwagi praktykującego w tej praktyce, powinno być przykładane do odczuć wypływających z ciała niż do perfekcyjnego wykona pozycji czy ruchu, stad też większość pozycji wykonuje się z zamkniętymi oczami. Poniżej chronologia lekcji:
  • mantra początkowa
  • rozgrzewka (przygotowanie kręgosłupa i sposób na koncentrację do wnętrza ciała)
  • krija (zestaw ruchów, oddechów i pozycji ciała wykonywane w określonym celu)
  • relaks
  • medytacja
  • mantra końcowa
czas lekcji: 90 min

Co to jest kundalini?

Słowo "kundalini" literacko oznacza "zwinięty kosmyk włosów ukochanego". Jest to metafora poetycka opisująca zwiniętą energię twórczą - potencjał mocy, który znajduje się w każdym człowieku od urodzenia. Technika Jogi Kundalini przygotowuje ciało i umysł do obudzenia i wzrostu tej energii, a potem do powrotnej drogi.
Do góry
Co to jest asana?

Asana to pozycje ciała przyjmowana świadomie, w Jodze Kundalini asany mogą być statyczne np. siedzenie ze skrzyżowanymi nogami bez ruchu albo dynamiczne np. w pozycji leżącej unoszenie nóg do pionu i ich opuszczanie. Pozycje ciała i ruch stymulują różne układy organizmu, aby je zrównoważyć i wyleczyć, wywierają delikatny nacisk na układ gruczołowy i nerwowy, powodując przepływ energii w nadis (kanały w których płynie energia).

Co to jest pranajama?

Pranajama to techniki oddechu, jama=kontrola, prana=siła życiowa
Jeżeli nie ma specjalnych zaleceń, wdech i wydech jest przez nos.
Podstawowa technika to długie i głębokie oddychanie – wdech, brzuch rozszerza się, potem klatka, a potem wydech - najpierw klatka opada a potem brzuch - pępek dąży do kręgosłupa.
Charakterystyczny oddech dla Jogi Kundalini to tzw. oddech ognia - to szybkie i rytmiczne oddychanie. Zaczynając naukę tego oddechu koncentrujesz się na punkcie pępka i na mocnym wydechu przez nos. Przepona bierze bardzo aktywny udział w wydechu, nadając tempo temu oddechowi. Wdech automatycznie jest "zasysany".

Co to jest bandha?

Bandha oznacza "trzymać, zamykać, obejmować".
Pomagają kierować ruchem prany (siły życiowej) w organizmie, zwiększają przepływ płynu mózgowo-rdzeniowego i gromadzi efekty uprzednio wykonanego ćwiczenia. Zamkniecie powstaje wtedy, gdy mięśnie tworzące określony układ zostają ściągnięte i ześrodkowane. Najczęściej używane z nich to:
Zamkniecie podstawy (mul bandha) - ściągnięcie zwieracza odbytu, potem narządów płciowych i podciągniecie w górę, na koniec przyciągniecie pępka, stosuje się przy zatrzymaniu oddechu, zarówno po wdechu i wydechu.
Zamkniecie szyi (jalandhara bhanda) -delikatnie ściągnięcie szyi i gardła, tak aby broda osiadła we wcięciu miedzy obojczykami, umożliwia płyniecie prany do głowy przez odpowiednie nastawienie kręgów szyjnych i odcinka piersiowego, stosuje się zawsze, gdy siedzimy z wyprostowanym kręgosłupem.

Co to jest mudra?

Mudry to gesty rąk wykorzystujące zakończenia nerwowe znajdujące się w dłoniach. Poprzez zginanie, krzyżowanie, łączenie opuszków palców z innym placem/ami następuje "porozumienie" z ciałem czy umysłem dotyczące konkretnej emocji czy zachowania. Najczęściej wykorzystywana mudra to „Gjan mudra” w której palec wskazujący i kciuk styka się opuszkami. To tzw. mudra mądrości - dzięki temu połączeniu receptorów uzyskujemy lepsza zdolność rozumienia.
Do góry
Co to jest mantra?

Mantra to dźwięk zasadniczy, słowo mantra oznacza "narzędzie lub pojazd umysłu".
Stosuje się ją do oderwania świadomości od zaangażowania w teraźniejszość,
Mantrę powtarzasz tylko w umyśle bądź głośno - wywołuje to rezonans w ciele i umyśle. Mantra jest dźwiękiem, który przemienia, rozwija lub modyfikuje świadomość dzięki powtarzaniu jej rytmu, a także poprzez dźwięk, znaczenie lub ton. Mantra intonowana na początku lekcji Jogi Kundalini to słowa "Ong Namo Guru Dev Namo" (kłaniam się twórczej mądrości, odwołanie do mojego wewnętrznego nauczyciela) oraz na końcu wibracje „Sat Nam” (jestem prawdą, prawda jest moim imieniem).

Co to jest Sadhana?

To codzienna osobista praktyka duchowa jogina. Praktyka dyscypliny i świadomego działania poprzez wstawanie rano, ćwiczenie ciała i medytowanie. W tradycji Jogi Kundalini, Sadhana została przekazana przez Yogi Bhajan w następującym schemacie:
- 20 minut Japji Sahib
- ok. 50 minut ćwiczeń (krija)
- 62 minuty dla wykonania zestawu 7 mantr (wibracje dźwięku)